Wat is het prikkelbare darm syndroom?

11 aug 2023 | PDS

Het prikkelbare darm syndroom (PDS) is een functionele darmaandoening. Dat betekent dat de klachten niet aanwezig zijn door een medische aandoening, maar doordat er iets misloopt in de werking van de dikke darm.

PDS is een vaak voorkomende aandoening. Naar schatting komt het voor bij zo’n 7 à 15% van de bevolking, bij meer vrouwen dan mannen.

Prikkelbare darmen

De naam zegt het al: bij PDS is de darm gemakkelijker geïrriteerd en gevoeliger aan prikkels. Normaal voel je je darm niet werken. Als je prikkelbare darmen hebt, heb je vaak buikpijn en vraag je je soms af of er niks meer aan de hand is. Je voelt je darmen misschien ook rommelen of hoort ze zelfs.

Symptomen van PDS

Het prikkelbare darm syndroom kenmerkt zich door buikpijn en 2 of meer van deze factoren:
– ontlastingsproblemen
– verandering in frequentie van de stoelgang
– verandering in consistentie van de stoelgang
– symptomen zijn minstens 6 maanden gelegen begonnen.

Mensen met prikkelbare darmen ervaren klachten zoals buikpijn, krampen, constipatie, diarree, wisselende stoelgang, een opgeblazen gevoel, een zichtbaar uitgezette buik en/of extreme winderigheid.

De klachten komen en gaan en zijn in periodes minder of meer aanwezig. Niet iedereen ervaart dezelfde klachten of heeft er evenveel last van.

Hoe krijg je de diagnose PDS?

Als je je bovenstaande klachten herkent, kan het zijn dat je prikkelbare darmen hebt. Als je nog geen diagnose hebt gekregen, ga dan eerst langs bij je huisarts met je vermoeden van prikkelbare darmen. Je dokter zal enkele onderzoeken doen en indien nodig doorverwijzen naar een gastro-enteroloog. Dit is belangrijk om darmziekten of -aandoeningen uit te sluiten.

Op zoek naar de eerste voedingstips voor PDS?

Download hier mijn gratis PDS Startersgids.

0 reacties

Een reactie versturen