Volg:

De meerwaarde van meal prepping

Meal prepping: is het een hype of een echte lifesaver? Ik ga persoonlijk voor de tweede definitie en wel om verschillende redenen. Wat die redenen zijn en hoe jij zelf gemakkelijk aan de slag kan gaan met een concrete planning, lees je hieronder.

Plannen is dé sleutel tot succes
Als je na een lange dag thuiskomt, is het laatste waar je nog aan wilt beginnen wel het maken van een volwaardige en evenwichtige maaltijd. We grijpen dan vaak naar een snelle oplossing en daar ligt het gevaar, want verse producten worden sneller aan de kant geduwd en vervangen door een kant-en-klare maaltijd of een minder gezonde takeaway.

De oplossing? Meal prepping natuurlijk! Hoe handig zou het zijn als je op voorhand al verschillende maaltijden had voorbereid? Zo moet je enkel nog wat kleine handelingen uitvoeren om meteen te kunnen genieten van een lekkere en gezonde maaltijd. Als dat niet de droom is!

Wat hoor ik daar? Je wilt nog een voordeel? Jij vraagt, wij draaien. Het is namelijk ook nog eens stukken goedkoper omdat je enkel koopt wat je nodig hebt voor de komende week en je minder snel naar het take away menu grijpt.
Ik zou er maar snel mee beginnen, als ik jou was. Maar wacht nog even, want ik heb nog een paar meteen inzetbare tips voor jou klaarstaan.

Wat heb je nodig?
Een diepvries en koelkast zijn zeker een must, want we willen niet dat al ons werk voor niets is geweest.
Verder ben ik grote fan van multifunctionele potjes waarin je de maaltijden zowel kan invriezen, als opwarmen. Laten we die afwasberg zo klein mogelijk houden. Tip: dit moet niet duur zijn. Bij Ikea vind je alles wat je nodig hebt.
Het laatste ingrediënt voor jouw meal prepping is…. jouw volle goesting! Rek een paar uurtjes uit op zondag om de rest van de week te kunnen genieten van een georganiseerd, gezond én lekker avondmaal.

Meal prepping 101
Hoe begin je eraan? Met het volgen van onderstaande checklist kan het niet misgaan.

  1. Hou rekening met je agenda. Misschien heb je een avond op restaurant of een aperitief bij vrienden ingepland. Die dag kan je dan overslaan in je meal prepping schema.
  2. Denk na over je maaltijden en de daarbijhorende dagen. Zorg voor variatie zodat je niet teleurgesteld bent over je maaltijd.
  3. Haal inspiratie uit de seizoensgroente- en fruitkalender of recepten online.
  4. Kijk eerst in je voorraadkast. Meestal zitten daar nog heel wat waardevolle ingrediënten verstopt.
  5. Maak een boodschappenlijstje. Schrijf enkel de ingrediënten op die je nodig hebt, samen met de hoeveelheden.
  6. Houd rekening met de houdbaarheidsdatum. Verse producten consumeer je het eerst.

Zoals met alle nieuwe gewoontes zal je ook hier op zoek moeten gaan naar wat voor jou werkt. Ik beloof je dat eens je ermee weg bent, het een wereld van verschil zal maken voor je time management én je voedingspatroon.

Ben je klaar om te meal preppen? Ready, set, go!


Kan je wat hulp gebruiken bij het op punt stellen van jouw voedingsgewoontes? Kijk dan eens naar de trajecten die ik aanbied. Als je twijfelt welk traject voor jou het beste is, stuur me dan een bericht voor een vrijblijvende kennismaking.

Deel op social media
Vorige recept Volgende recept

Geen reacties

Schrijf een reactie