Volg:

Mag ik na 20u nog eten?

De huidige dieetcultuur raadt vaak aan om na 20u niets meer te eten. De logica daarachter stelt dat je verbranding minder hard werkt na dat tijdstip en je vetreserves dus sneller zullen toenemen. Mijn advies? Heb je honger ’s avonds, ook na 20u, eet dan iets!

De waarheid
Het tijdstip waarop je eet heeft niets te maken met je gewicht. Dat is enkel te wijten aan het feit dat je meer calorieën eet dan je nodig hebt.

Het gevaar schuilt er echter in dat je na het avondeten graag geniet van suiker- of vetrijke snacks zoals koekjes, chocolade, chips,… Het feit dat je voor de tv zit, zorgt er ook voor dat je zonder na te denken verder in die zak chips grijpt en eigenlijk verder eet zonder erbij stil te staan.

Bedoel je dan dat ik nooit meer chips mag eten? Ik zou niet durven 😉 Ik wil wel dat je bewuster, met je volle aandacht, snackt.

Bekijk je ‘waarom’?
Je mag ’s avonds gerust nog iets eten, maar sta wel even bewust stil bij het waarom:
– Heb je honger?
– Is het uit goesting?
– Ben je verveeld?
– Grijp je naar de snack uit gewoonte?

Als het snacken zich voordoet net na het avondeten zal honger niet de aanleiding zijn. Wanneer je dat weet, ben je al een grote stap verder. Dan kan je verder op onderzoek gaan.
Uit gewoonte of verveling snacken, benoem ik soms ook als overbodig snacken. Niet erg als dat eens voorvalt. Ik betrap mezelf er ook wel eens op. Het is soms een heel onbewuste handeling die je doet en ik wil graag dat je inzicht krijgt in dat eetgedrag.

Tips en tricks
Zit je toch nog vaak in de kast op zoek naar iets om te knabbelen? Dan heb ik hier alvast een paar tips en tricks om je snack een beetje gezonder te maken.
– Eet niet rechtstreeks uit de zak of de doos. Doseer je porties op voorhand zodat je niet onbewust blijft verder eten.
– Geniet bewust en met volle aandacht van je avondsnack.
– Ga voor de snoepjes van de natuur zoals bevroren druiven of blauwe bessen.
– Geroosterde kikkererwten zijn enorm lekker, kan je kruiden naar eigen smaak en zijn gezonder dan de klassieke borrelnootjes.
– Rijstwafels zijn de perfecte basis voor al jouw favoriete toppings.

De belangrijkste les die je uit dit artikel mag meenemen, is dat je vooral moet genieten wanneer je snackt. Op die manier zijn het geen ‘verloren calorieën’ en is het een welkome aanvulling op jouw dagelijkse maaltijden.

Is het al snack o’clock?


Kan je wat extra begeleiding gebruiken, dan help ik je graag in de zoektocht naar de gezondste versie van jezelf. Klik hier voor meer informatie over de trajecten.

Deel op social media
Vorige recept Volgende recept

Geen reacties

Schrijf een reactie